Bollen schieten: Ervaringen en lessuggesties
Suggesties voor gebruik in de klas
Het eerste niveau kan ook goed worden gebruikt om nog eens kenmerken van lineaire vergelijkingen te illustreren. Opgaven op dit niveau kunnen ook gebruikt worden om van tevoren eigenschappen van beginhoogte en hellingsgetal (negatieve en positieve richting) te ontdekken. Dit laatste moet dan wel klassikaal of begeleid gebeuren. In een klassikale bespreking kunnen de volgende onderwerpen aan de orde komen:
kenmerken van een rechte lijn voorstelling van een rechte lijn verband tussen formule en grafiek: helling, beginpunt wat verandert er als je bijvoorbeeld het beginpunt verandert, hoe zie je dat in de grafiek (verschuiving van de lijn, evenwijdige lijnen) wat verandert er als je de richting verandert, hoe zie je dat in de grafiek (lijn loopt steiler of minder steil, stijgende en dalende lijnen)
-Maak de puntentelling doorzichtig - bijvoorbeeld via een tabel. Leerlingen trekken dan vaak zelf de conclusie dat je moet proberen op niveau 4 twee of meer bollen tegellijk te raken -Laat leerlingen (in tweetallen) spelen tegen andere tweetallen. Dit bevordert overleg over de aanpak.
|