KernDeze opdracht is een eerste verkenning naar het doen van een marktonderzoek. Welke vragen stel je? Hoe verwerk je gegevens? Hoe gebruik je de technische gegevens over je product? Leerlingen leren iets meer over de achtergronden van rekenmachine en computer. Er is een werkblad over binaire getallen. Samenwerken wordt aangeraden. De docent geeft aan op welke manier de beoordeling plaatsvindt.De presentatie van de resultaten, een ‘verkooppraatje’ en een ‘poster’ zijn hier natuurlijk extra belangrijk. Maak daarover afspraken. Voorkennis
Benodigde tijd voor het maken van de opdrachtOmdat dit een eerste versie is kan de benodigde tijd niet zo gemakkelijk geschat worden. We verwachten dat de leerlingen ongeveer 8 lesuren nodig hebben voor het verwerken van de opdracht. |
Leerdoelen
BeoordelingTussentijdse controlemomenten zijn aangegeven in groen. Presentatie van de resultaten. Verwijzingen
|
Ga naar de officiele Engelstalige productpagina van de
TI-73 Explorer™
en vertaal het eerste stuk van de productinformatie:
Take a look at TI’s next-generation handheld designed especially for grades 6-8. The TI-73 Explorer™ joins our popular line of handheld technology, providing a larger screen alternative for teachers who feel limited by the two-line display of other fraction and scientific models. The TI-73 Explorer is completely compatible with existing TI-73 classroom accessories and related curricular materials for upper elementary through lower middle grades, from fractions through pre-algebra. Enhance your students’ learning experience with the new TI-73 Explorer, which serves as a bridge between the TI-15 Explorer™ and the TI-84 Plus Silver Edition. Zoek ook nog uit wat de volgende woorden betekenen:
|
Zo, nu weet je een beetje hoe de TI-73 Explorer er uitziet.
Maar hoe werkt zo'n rekenmachine eigenlijk?
Als je nog niet eerder een marktonderzoek hebt gedaan, kijk dan bij de thema-opdracht Marktonderzoek.
Een marktonderzoek bestaat uit een aantal onderdelen. Hier zijn er enkele:
In je advertentie, internetpagina of op je poster moet het volgende aan de orde komen:
Rekenmachines bestaan al heel lang.
Men zegt wel dat de Franse filosoof en wiskundige Blaise Pascal (1623-1662) de eerste (mechanische) rekenmachine heeft uitgevonden. Blaise ontwikkelde een houten kistje, de "pascaline" genaamd, waarin eerst zes, later acht tandradertjes naast elkaar geconstrueerd waren, die als in een horloge in elkaar grepen. Met dit apparaat kon hij ingewikkelde berekeningen een stuk sneller oplossen. Dan springen we in de geschiedenis naar Charles Babbage (1792-1871). Hij ontwierp een programmeerbare rekenmachine, de Difference Engine, die (net als de pascaline) met tandraderen werkte. Deze rekenmachine (of computer) is nooit helemaal gebouwd. Vanaf dat moment zijn er vele mechanische rekenmachines gemaakt |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blaise_Pascal |
Dan volgen in 1943 (inmiddels gebruikmakend van electriciteit) de Engelse
Colossus
en de Amerikaanse
ENIAC
,
beide gebouwd voor hulp bij het ontcijferen van geheime boodschappen die in de Tweede Wereldoorlog door zowel de Duitsers als de geallieerden werden verstuurd.
In 1971 vond Intel de 4004-siliciumchip uit. Deze chip wordt ook wel 'de computer op een chip' genoemd en was zo groot als een vingernagel van een baby. Het is de eerste microchip. Vanaf dat moment wordt het mogelijk om kleine rekenmachines op grote schaal te gaan vervaardigen |
Bekijk de technische informatie van de TI-73 Explorer. Met welke microchip wordt gewerkt, en hoeveel bits is deze chip?
Maak een beschrijving van één A4 van dit apparaat en
Gegevens in tabellen zijn vaak lastig te overzien. Je zoekt vaak naar een grafische representatie
Het programma 'In Kaart' kan je hierbij ondersteunen.
In Kaart is een online programma waarmee je stroken en cirkeldiagrammen kunt tekenen.
Vul op de puntjes bovenaan in om welke groep het gaat. Als je bijvoorbeeld gegevens hebt van meisjes en van jongens, dan maak je voor de meisjes een aparte kaart.
Vul achter de gekleurde vakjes de gegevens in.
Er is bijvoorbeeld aan meisjes gevraagd welke kleur de rekenmachine moet hebben.
Als 8 meisjes de kleur rood hebben gekozen, dan vul je 'rood' in en '8'.
Bij het volgende vakje komt dan bijvoorbeeld: 'blauw' en '7'.
Je kunt de lijst langer maken door op het onderste, lege hokje te klikken.
Je kunt ook een regel uit de lijst weghalen.
Je kunt de regels verschuiven. Als je wilt dat de regel met het gele vakje bovenaan komt te staan, dan sleep je die regel naar boven.
Met de breukenknoppen kun je de cirkel in gelijke delen verdelen.
Je kunt dan bijvoorbeeld uitzoeken welke breuk het beste bij het rode stuk past.
Je kunt de lijntjes in de cirkel laten draaien.
Uiteraard kun je als onderdeel van deze thema-opdracht alleen enkele kleine onderdelen van een marktonderzoek uitvoeren.
1. Noteer welke doelgroep bij het marktonderzoek naar de TI-73 Explorer hoort.
Je kunt niet aan iedere persoon uit de doelgroep vragen stellen. Daarom kies je een steekproef. Bedenk dat elke persoon uit de doelgroep evenveel kans moet hebben om gekozen te worden, je noemt de steekproef dan representatief.
2. Neem als doelgroep de leerlingen uit de onderbouw van je school. Geef aan hoe je een representatieve steekproef kunt kiezen van 25 personen.
Aan de personen uit je steekproef stel je vragen die je met behulp van de computer kunt verwerken. Een voorbeeld is de vraag:
Ben je van plan om binnen een jaar een nieuwe rekenmachine te kopen?
De antwoorden waaruit gekozen kan worden zijn:
ja/nee/dat weet ik nog niet
Om de antwoorden te kunnen verwerken, kun je bijvoorbeeld het antwoord "ja" code "1" geven, antwoord "nee" krijgt code "2" en antwoord "dat weet ik nog niet" krijgt code "3". In werkelijkheid zullen er meestal meer antwoorden mogelijk zijn.
3. Schrijf drie vragen op die je zou kunnen stellen. Noteer mogelijke antwoorden en geef aan hoe je die antwoorden kunt coderen.
4. Doe een vooronderzoek onder de 25 personen uit je steekproef. Je moet hen minstens twee vragen stellen en de gegevens die je zo krijgt grafisch verwerken.
De resultaten kun je bijvoorbeeld verwerken met het programma 'In kaart' (zie
5. Zoek uit hoe duur een TI-73 Explorer is als je deze via internet zou kopen. Reken voor de productiekosten 90% van dat bedrag. Reken nu uit hoeveel rekenmachines je moet verkopen om er zelf eentje gratis te kunnen krijgen. Het verkoopbedrag komt uiteraard op je poster of in je advertentie.